BORSA İSTANBULMESLEKİ EĞİTİM MERKEZİ
MESLEKİ EĞİTİMİN AVANTAJLARI
- Mesleğiniz ile ilgili Ustalık Kalfalık belgesi alma imkanı
- Kayıtlı çalışma imkanı
- İş kazası sigortası
- Asgari ücretin 1/3 oranında stajyer ücreti
- Eğitim sonunda fark derslerini vererek Meslek Lisesi diploması almak.
- Hem okul okuyup hem çalışabilme imkanı.
ÇIRAKLIK EĞİTİMİ
Aday Çırak :Çıraklığa başlama yaşını doldurmamış ve çıraklık döneminden önce kendisine işyeri ortamı tanıtılan, sanat ve mesleğin ön bilgileri verilen kişidir. (3308 sayılı kanun- madde 3/b)
Çırak : Çıraklık sözleşmesi esaslarına göre bir meslek alanında mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarını iş içerisinde geliştirilen kişidir. (3308 sayılı kanun- madde 3/c)
MESLEKİ EĞİTİM (ÇIRAKLIK EĞİTİMİ) İSTEĞE BAĞLI DEĞİL, ZORUNLU BİR EĞİTİMDİR.
Faaliyetlerimiz arasında yer alan Mesleki Eğitim ile ilgili uygulamaları aşağıdaki şekilde sıralamak mümkündür;
>19 yaş altı Çırak öğrencilerin mesleki eğitimleri,
>18 yaş üstü çalışan kişilerin mesleki eğitimleri,
>Çırak öğrencilerin sigorta işlemleri ve askerlik tecil işlemleri
>Çırak öğrencilerin hasta sevk (vizite) işlemleri,
>Kalfalık sınavları ve belge düzenleme işlemleri,
>Ustalık eğitimi kursları,
>Ustalık sınavları ve belge düzenleme işlemleri,
>Usta öğretici kursları ve belge düzenleme işlemleri,
>Denklik işlemleri,
>Kanunu tanıtma seminerleri,
>Mesleki Eğitim Uygulaması yapılmayan meslek dallarında meslekî belgelerin
verilmesine ilişkin iş ve işlemler,
>İşyerlerinin denetimine ilişkin işlemler,
>Pratik eğitimin verileceği işyerleri ve bunların eğitime elverişliliği ile ilgili işlemler.
Mesleki Eğitim Merkezlerine Kayıt olma şartları :
A- Kayıt olduğu tarihte 19 yaşından gün almayan öğrenciler;
1- Mesleki eğitim merkezlerine en az İlköğretim mezunları ile 1996-1997 öğretim
yılı ve daha önceki yıllarda İlkokullardan mezun olanlar (5. sınıfı bitirenler) veya
ortaokullardan ayrılan öğrenciler kayıt yaptırabilir.
2- Kanun kapsamında bulunan herhangi bir meslekte çalışıyor olmak,
3-Sağlık durumu pratik eğitimi yapacağı (çalışacağı) mesleğe uygun olmak,
4- Kayıt olduğu tarihte 14 yaşından küçük olan öğrenciler Aday çırak 14 yaş üstü
öğrenciler ise çırak statüsünde değerlendirilir,
B- Kayıt olduğu tarihte 18 yaşını doldurup 19 yaşından gün alan öğrenciler ;
Yukarıdaki şartlara ilave olarak ;
1- Daha önce Mesleki (çıraklık) eğitimden geçmemiş olmak,
2- Askerlikle ilşkisi bulunmamak.
MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİNDE ÖĞRENCİ KAYITLARI HER YIL TEMMUZ-AĞUSTOS-EYLÜL AYLARINDA ve OCAK AYI ARA KAYIT DÖNEMİNDE YAPILMAKTADIR.
Mesleki Eğitim Merkezine Kayıt İçin Gerekli Evraklar :
1- Öğrenim belgesi aslı ve fotokopisi,
2- Sağlık raporu ( Sağlık ocağı, Hükümet tabipliği, Dispanser, Sağlık eğitim merkezi vb. sağlık
kuruluşlarından birinden alınabilir.),
3- Çıraklık Sözleşmesi (Merkezimizden alınacak. 18 yaşından büyükler için çıraklık sözleşmesi
yapılmaz bunun yerine merkezimizden alınacak olan form kullanılır.),
4- 2 adet nüfus cüzdanı fotokopisi,
5- 5 adet vesikalık fotoğraf,
6- 18 yaşından büyükler için askerlikle ilişkisi olmadığına dair askerlik şübelerinden
alınacak belge.
7- Optik Kayıt Formu (Merkezimizden alınacak).
ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE KATILABİLME
İlköğretim okulunu bitirmiş ve çeşitli sebeplerle örgün eğitim kurumlarına devam etmeyip çıraklık sistemiyle bir meslek kazanmak isteyen gençler çıraklık eğitimini tercih edebilirler.
ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE KAYIT KABUL ŞARTLARI
Çıraklık eğitimine kayıt işlemi için çıraklardan aşağıdaki belgeler istenir:
1. Nüfus cüzdanının aslı ve fotokopisi
2. Öğrenim belgesinin aslı
3. Çırağın sağlık ve fiziki durumlarının mesleğin özelliğine uygun olduğuna ilişkin resmi sağlık kurumlarından alınmış doktor raporu.
4. Çırağın yanında çalışacağı ustanın "usta öğreticilik" belgesinin fotokopisi (Usta öğretici belgesi bulunmaması halinde ustalık belgesi fotokopisi, ustalık belgesi yoksa ustalık belgesini doğrudan almaya hak kazandığına dair belgesinin fotokopisi kabul edilir.),
5. İkametgâh belgesi (Mahalle muhtarından onaylı),
6. Vesikalık fotoğraf
7. Çıraklık sözleşmesi (bir asıl 3 fotokopi).
ADAY ÇIRAK VE ÇIRAKLARIN EĞİTİMİ
Aday çırak ve çırakların teorik ve pratik eğitimleri, birbirini tamamlayacak şekilde plânlanır ve yürütülür. Çıraklık eğitiminin amacına uygun olarak her meslek dalının özel amaçları ve bu amaçları gerçekleştirecek derslerin çeşitleri, süreleri, konuları ve uygulamada göz önünde bulundurulacak esaslar, Bakanlıkça hazırlanan çerçeve öğretim programlarında belirtilir.
Aday çırak ve çıraklar, mesleğin özelliğine göre haftada 8 saatten az olmamak üzere teorik eğitim görürler.
Teorik eğitim, pazar günleri dışında haftada bir gün ve çalışma saatleri içinde yapılır. Zorunlu durumlarda, iş yerinin olanak ve koşulları ile öğretmen ve usta öğretici durumu dikkate alınarak teorik eğitim yoğunlaştırılarak da uygulanabilir.
Aday çırak ve çıraklar, mesleğin özelliği dikkate alınarak hazırlanan eğitim programlarına göre yılda 11 ay süre ile pratik eğitim yaparlar. 1475 sayılı İş Kanununun 69 uncu maddesi göz önünde bulundurularak iş yerindeki çalışma saatlerine uygun olarak usta öğretici gözetiminde çalışırlar.
Çıraklık eğitimi, uygulama kapsamındaki meslek dallarında 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce çıraklık eğitiminden geçmemiş olanların yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek meslekî eğitim ile lise ve daha üst düzeyde genel eğitimden sonra çıraklık eğitimine başlayanlar için düzenlenecek eğitim süresinin ne kadar kısaltılacağı, muaf tutulacağı dersler ve benzeri hususlarla ilgili esas ve usuller, Başkanlığın görüşü alınarak ilgili birimce belirlenir.
Ayrıca, meslekî ve teknik eğitim okul ve kurumlarında uygulanan örgün eğitim programlarının her hangi bir kademesinden ayrılanlar ile yaygın meslekî ve teknik eğitim programlarını tamamlayarak belge veya sertifika alanlardan, kendi alanlarında çıraklık eğitimine başlayanlar için çıraklık eğitim süresi, daha önce aldığı meslekî eğitim programının içeriği ile devam edeceği çıraklık eğitimi programının içeriği değerlendirilerek Bakanlıkça belirlenir (Meslekî ve Teknik Eğitim Yönetmeliğinin 27. Maddesi).
Çıraklık döneminde uygulanan haftalık ders dağıtımı mesleklere göre farklılık göstermektedir. Çıraklık eğitiminde Genel bilgi Dersleri bütün meslek dallarında ortak uygulanmaktadır.
OKULUMUZDA BULUNAN ALANLAR
1-ELEKTRİK ELEKTRONİK TEKNOLOJİSİ
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Ø Bobinajcılık
Ø Büro Makineleri Teknik servisi
Ø Elektrikli Ev Aletleri Teknik Servisi
Ø Elektrik Tesisatları ve Pano Montörlüğü
Ø Elektromekanik Taşıyıcılar
Ø Endüstriyel Bakım Onarım
Ø Görüntü ve Ses Sistemleri
Ø Güvenlik Sistemleri
Ø Haberleşme Sistemleri
Ø Otomasyon Sistemleri
Ø Yüksek Gerilim Sistemleri
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Meslekte çalışacak kişilerin tüm duyu organları işlevlerini tam olarak yerine getirmelidir. El becerisine dayalı bir meslek alanı olduğundan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilmelidir. Ayrıca titizlik ve özen isteyen bir çalışma gerektirdiğinden kişinin sabırlı, dikkatli ve tedbirli olması gerekir.
Mekanik konulara ilgili ve yetenekli, teknik resim çizme ve okuma becerisi gelişmiş alet ve makinelerle uğraşmaktan hoşlanan, sesleri ayırt edebilme yeteneğine sahip, ince ayrıntıları algılayabilen, ekip çalışmasına yatkın, sorumluluk duygusu gelişmiş, fen bilimleri, matematik, bilgisayar ve yabancı dil bilgisine sahip kişiler olması gerekir.
Bunların yanında, otomasyon sistemleri, endüstriyel bakım onarım, güvenlik sistemleri, görüntü ve ses sitemleri dallarını seçecek kişilerin devre tasarım yeteneği ve matematiksel konulara ilgi duyan kişiler olmaları gerekir.
Elektrik tesisatları ve pano montörlüğü, elektromekanik taşıyıcılar ve yüksek gerilim dallarını seçeceklerin kapalı yer ve yükseklik fobisi olmayan, tırmanma ve uzanma gibi bedensel çalışmaları yapabilecek kadar güçlü ve dayanıklı, sara ve benzeri hastalıkları bulunmayan kişiler olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bobinajcılar; fabrika ve atölyelerde çalışırlar. Çalışma ortamı temiz, iyi aydınlatılmış ve gürültüden uzaktır. Bobinajcı görevini kısmen ayakta yürütür ve işi birinci derecede malzeme ve makinelerle ilgilidir.
2- BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Bilişim Teknolojileri alanı altında şu dallar bulunmaktadır:
Ø Ağ İşletmenliği
Ø Web Programcılığı
Ø Veri Tabanı Programcılığı
Ø Bilgisayar Teknik Servisi
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Ağ işletmenleri, endüstride ve işletmelerde bilgisayar kullanılacak iş ortamlarında çalışırlar. Ayrıca geniş ağ bağlantıları oluşturabilmek için dış ortamda, oluşturulan ağların yönetimi için sunucuların bulunduğu büro ortamlarında çalışırlar. Birinci derecede cihaz, alet ve yazılımlarla ilgilidirler. Ancak zaman zaman meslektaşları ve müşterilerle iletişim kurmaları gerekir.
Ağ işletmenleri el aletleri ile fazla çalıştıkları için çeşitli iş kazaları riski ile karşı karşıya kalırlar. Bilgisayarda çalışanların şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıklarına sebep olur.
Web programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle tasarım ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.
Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir.
İŞ BULMA İMKÂNLARI
Ağ işletmenleri, bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticarî kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında geniş iş imkânına sahiptirler. Ayrıca kendi adlarına iş yeri açabilirler.
Web programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait iş yerleri, internet üzerinden ticaret (e-ticaret) yapan firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler.
Veri tabanı programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler.
Teknik servis elemanları, bilgisayar toplama ve satış işlemi yapan firmalarda, bünyesinde bilgisayar bulunduran iş yerleri, şirketlerde, özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler.
3-GÜZELLİK VE SAÇ BAKIMI HİZMETLERİ
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Kuaför, güzellik uzmanı, vücut bakımı ve masaj elemanı olmak isteyenlerin; görme ve duyu organının işlevini tam olarak yerine getirir durumda olması, el ve parmaklarını ustalıkla, göz ve ellerini eş güdümlü kullanabilme yeteneğine sahip, iş organizasyonunu yapabilen, hijyene önem veren, estetik görüşü gelişmiş, insan psikolojisinden anlayan, iletişimi kuvvetli, girişimci, kişisel bakıma özen gösteren, tam sağlıklı, koku ve kimyasal maddelere karşı alerjik ve bulaşıcı rahatsızlığı bulunmayan, alanını seven, mesleki eğitim almış kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Kuaförler çalışmalarını kapalı, gürültülü, kimyasal kokuların olduğu ortamlarda yürütürler. Kuaför, görevini yaparken diğer çalışanlarla etkileşimde bulunarak işlerini organize şekilde yürütmek durumundadır. İş hem aletle hem de insanla ilgilenmeyi gerektirmektedir. Sürekli ayakta bulunmayı gerektiren mesleğin çalışma saatleri fazladır. Yaratıcı gücü yüksek, estetik yönü gelişmiş, el becerisi fazla, araştırmacı kişiler bu meslekte başarılı olabilirler.
Güzellik uzmanları, kuaförlerden farklı olarak daha sakin ve ayakta fazla durmayı gerektirmeyen çalışma koşullarına sahiptirler.
İŞ BULMA İMKÂNLARI
Kuaförlük mezunu olan kişi; Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olan halk eğitim merkezlerinde, mesleki eğitim merkezlerinde, meslek liselerinde, ustalık ve usta eğiticilik belgelerini almak şartıyla sözleşmeli usta eğitici olarak öğretmen gözetimde görev alabilirler. Özel kurum ve kuruluşların kuaför salonlarında, tiyatro ve TV stüdyolarında ve kendilerine ait iş yerlerinde çalışabilirler.
4-AHŞAP TEKNOLOJİSİ
.ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Ø Mobilya İmalatçılığı
Ø Ahşap Doğrama İmalatçılığı
Ø Ahşap Üst Yüzey İşlemeciliği
Ø Mobilya Döşeme İmalatçılığı
Ø Ahşap Süslemeciliği
Ø Ahşap İskelet İmalatçılığı
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bu mesleklerdeki elemanlar mobilya fabrikalarında, kendi atölyelerinde, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışabilirler. Çalıştıkları işletmelerde çalışanlarla iş birliği ve uyum içerisinde üretim yaparlar. Hareketli ve sabit mobilyaları tasarlayarak imal eder, iç ve dış mekânların dekorasyonunu yaparlar. Ağacın kokusunu, rengini, desenini ve sıcaklığını hissederler. Çalışma ortamında iş güvenliği kurallarına uygun davranırlar.
. İŞ BULMA İMKÂNLARI
İşsizlik oranı yüksek olan ülkemizde, vasıfsız elemanların bu alanda eğitimleriyle vasıflı eleman halinde çalışmaları ve ahşap teknolojisi sektöründe istihdam edilmeleri sağlanabilir.
Böylece kişilerin meslek sahibi olmaları, kendi iş yerlerini kurma veya bu becerileriyle başka kurum veya kuruluşlarda iş bulmaları sağlanmış olur.
Sektörde yeterli sayıda meslek bilgisine sahip iş gücü eksikliği yaşanmaktadır. Bu eksiklik, alanın bütün dallarında ileri düzeyde yaşanmaktadır.
Ahşap Teknolojisi alanında gün geçtikçe gelişmeler olmakta ve yeni ürünler piyasaya çıkmaktadır. Buna paralel olarak vasıflı eleman ihtiyacı da artmaktadır. Mesleğin yürütülebilmesi için çalışacak elemanların makine araç gereçlerini tanıma ve kullanma becerisine, resim çizme ve okuma bilgisine sahip olması gerekir. Bu bilgi ve becerilere sahip kişiler kamuya ve özel sektöre ait fabrika ve atölyelerde çalışabilirler. Kendi iş yerlerini açabilirler.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Meslek liselerinde Ahşap Teknolojisi alanı altında; Mobilya İmalatı, Ahşap Doğrama imalatı, Üst Yüzey İşlemleri, Mobilya Döşeme İmalatı, Ahşap Süsleme, Ahşap İskelet İmalatı alt meslek konularında eğitim verilmektedir.
5-METAL TEKNOLOJİSİ
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Ø Kaynakçılık
Ø Isıl İşlemciliği
Ø Çelik Yapılandırmacılığı
Ø Metal Doğramacılığı
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Metal teknolojisi elemanı olmak isteyenlerin; duyu organları (görme ve işitme vb.) işlevlerini tam olarak yerine getirir durumda olan, el, ayak ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, titiz, yaratıcı, mesleği ile ilgili teknolojik yenilikleri takip ederek mesleğinde kullanabilen, üç boyutlu düşünen, temel matematik, fizik, malzeme ve işleme bilgisine sahip, sabırlı, estetik görüşlü, ekip çalışmasına yatkın, kendisi ve çevresi ile barışık, kişilik özellikleri gelişmiş, çevreye duyarlı kişiler olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Kaynakçılar çoğunlukla fabrika ve atölye gibi kapalı ortamlar ile köprü, baraj, tersanelerde vb. açık havada çalışırlar. Bunun yanında su altında kaynak yapabilen kaynakçılar da vardır. Çok farklı ortamlarda kaynak yapmak mümkündür. Çalışma ortamları zaman zaman gürültülüdür. Kaynak işlemi sırasında eldiven, gözlük, maske, kask vb. koruyucu araçlar kullanırlar, kapalı ortamlarda çalışırken sağlıklarını korumak için ortamın havalandırılmasına özen göstermek zorundadırlar.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Alandan mezun olan öğrenciler, öncelikle kendi Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içinde yer alan veya bölgesi dışındaki meslek yüksekokulları ile açık öğretim ön lisans (iki yıllık) programlarına sınavsız olarak yerleştirilmektedir.
Metal Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler aşağıdaki meslek yüksekokulu programlarına sınavsız geçiş yapabilirler.
Ø Makine
Ø Hasat Sonrası Teknolojisi
Ø Mekatronik
Ø Tarım Alet ve Makineleri
Ø Metalürji Malzeme
Ø Metalografi ve Malzeme Muayenesi
6-MOTORLU ARAÇLAR TENOLOJİSİ
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Ø Otomotiv Elektromekanikerliği
Ø Otomotiv Gövdeciliği (Karosercilik ve Kaportacılık)
Ø Otomotiv Boyacılığı
Ø İş Makineleri Bakım ve Onarımcılığı
Ø Tarım Makineleri Bakım ve Onarımcılığı
Motorlu araçlar sektöründe çalışmak isteyenlerin; duyu organları işlevlerini tam olarak yerine getirir durumda, ellerini ustalıkla kullanabilen yaratıcı, titiz, bedenen ve ruhsal açıdan sağlıklı, göz ve ellerini eş güdümlü kullanabilme yeteneğine sahip, analiz ve yorum yapabilen, sorun çözme yeteneğine sahip, takım ve ekip çalışmasına yatkın olan kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bu alandaki meslek elemanları atölye ve fabrika gibi kapalı ortamlarda çalışırlar. Zaman zaman dış ortamlarda da bakım ve onarım yapabilirler. Otomotiv boyacıları genellikle astar ve boya kabinleri içerisinde çalışırlar. Çalışma ortamında kimyevi maddeler bulunduğu için ciltte, gözde ve solunum yollarında alerjik reaksiyonlar gözlenebilir. Bu nedenle çalışma ortamında havalandırmanın çok iyi olması, özel giysilerin giyilmesi ve iş güvenliği kurallarına dikkat edilerek çalışılması gerekmektedir.
İŞ BULMA İMKÂNLARI
Motorlu araç üretimi yapan fabrikalarda, yetkili servis ve bakım işletmelerinde, özel servis ve bakım atölyelerinde ve motorlu araçlar sektörü ile ilgili çeşitli işletmelerde iş bulabilirler.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Motorlu araçlar teknolojisi alanında eğitim gören öğrenciler, iki yıl öğretim süresi olan meslek yüksekokullarının otomotiv programlarına sınavsız geçiş yapabilirler. Meslek yüksekokulu programlarını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde mesleklerinin devamı niteliğindeki fakültelerin ilgili bölümlerine girmeye hak kazanırlar.
Mesleki eğitim merkezleri; çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim kurumlarıdır.
Halk eğitimi merkezleri; hayat boyu öğrenme prensibi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır.
Mesleki eğitim merkezlerinde, Motorlu Araçlar Teknolojisi alanında eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından yatay ve dikey geçişler olabilecektir.
7-YİYECEK İÇEÇEK HİZMETLERİ
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Ø Aşçılık
Ø Pastacılık
Ø Servis Elemanlığı (Garson)
Ø Barmenlik/Barmaid
Ø Hosteslik
Yiyecek ve içecek hizmetleri alanından mezun olanlar, her türlü konaklama ve seyahat işletmelerinde dalları ile ilgili bölümlerde çalışabilirler.
Fuar/kongre, otobüs/tren, hava yollarının ilgili bölümlerinde çalışabilirler.
Ayrıca mutfağı, pastaneleri olan işletmeler ile her türlü yiyecek ve içecek hizmetleri sektöründe görev alabilirler.
Bu mesleklerin eğitimi; Anadolu otelcilik ve turizm meslek liselerinde, Anadolu meslek ve meslek liselerinde Yiyecek İçecek Hizmetleri alanındaki diploma programlarında verilmektedir.
Bu okullarda uygulanan yeterliliğe dayalı modüler öğretim programları geniş tabanlı, yatay ve dikey geçişlere imkân veren bir yapıya sahiptir.
Yiyecek İçecek Hizmetleri alanı aşçılık, servis elemanlığı, pastacılık, barmenlik, hosteslik dallarından mezun olanlar, ÖSS'de başarılı oldukları takdirde dört yıllık fakültelerin (lisans) ilgili bölümlerine girebilecekleri gibi sınavsız geçiş hakkından yararlanarak iki yıllık meslek yüksekokullarına (ön lisans) da devam edebilirler. Meslek yüksekokullarını başarıyla bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı olduklarında, alanları ile ilgili dört yıllık fakültelerde öğrenim görebilirler.